Ψηφιακό περιοδικό lifestyle, απευθυνόμενο στο γυναικείο κοινό, έκανε ένα αφιέρωμα για το πως η σημερινή εικόνα των Χριστουγέννων (με έλατα, κόκκινους αγιοβασίληδες, υποχρεωτική "χαρά" και "θαλπωρή") δημιουργήθηκε διαχρονικά από τις διαφημίσεις, ειδικά όσες προέρχονταν από την Αγγλία και τις ΗΠΑ. Λίγο πολύ γνωστά τα συμβάντα, τα βιβλία του Dickens, η αισθητική της Coca Cola...
Το άρθρο παρατηρεί πως σήμερα τα Χριστούγεννα δεν έχουν σχέση με τη θρησκευτική και χριστιανική τους ρίζα, είναι μία γιορτή για όλους, για να περνάμε όμορφα με φίλους και όσους αγαπάμε. Δεν υπάρχει δηλαδή συγκεκριμένη αιτία για την γιορτή, ή το κάλεσμα της αγάπης. Είναι άλλο ένα Σάββατο, όπου μαζευόμαστε με φίλους και το βράδυ που ακολουθεί γλεντάμε σε κάποιο μαγαζί.
Το ίδιο ψηφιακό περιοδικό, την ίδια ημέρα των Χριστουγέννων, όμως... μας δίνει συμβουλές για να ξεπεράσουμε τη μελαγχολία των γιορτών! Βεβαίως, διότι τι θα μπορούσε να πάει στραβά, σε μια κοσμοθεωρία όπου το Α και το Ω είναι η στιγμιαία ευχαρίστηση, η "ευεξία" και η "αυτοφροντίδα"; Κι όμως, από ότι φαίνεται, υπάρχουν προβλήματα στον μοντέρνο παράδεισο.
Πως θα λυθούν; Μα φυσικά με... νέες εμπειρίες, προσεκτικές σχέσεις με τους οικείους μας και περισσότερη σωματική εξάσκηση – διότι "οι ορμόνες της ευτυχίας (!!!) κάνουν θαύματα". Και η ζωή θα συνεχιστεί ομαλά στον μαγικό κόσμο της καταναλωτικής ψευδαίσθησης και των υποσχέσεων για περισσότερα αγαθά, περισσότερη καταξίωση, σεξ και likes. Τι θα μπορούσε, και πάλι, να πάει στραβά;
Αν τουλάχιστον, μέσα στους ανθρώπους
αυτούς, ένας επέθαινε από αηδία…
Σιωπηλοί, θλιμμένοι, με σεμνούς τρόπους,
θα διασκεδάζαμε όλοι στην κηδεία. [*]
Η ζωή είναι από μόνη της δύσκολη, αγχώδης, αβέβαιη. Οι διαδρομές της είναι σαν λαβύρινθος, και είναι πολύ εύκολο να χαθείς και να αποκαρδιωθείς, ανεξάρτητα από την πίστη και την κοσμοθεωρία που έχεις ή δεν έχεις. Κι όταν σε μέρες γιορτινές (όχι απαραίτητα οικουμενικές, αλλά και προσωπικές, όπως είναι τα γενέθλια) μας βρίσκει η δυσκολία ή η έλλειψη, ο πόνος μεγαλώνει. Το τελευταίο που χρειάζεται ο κουρασμένος σύγχρονος άνθρωπος είναι κι άλλη απομυθοποίηση, κι άλλη απομάγευση, κι άλλη αποσυναρμολόγηση της ζωής και των συναισθημάτων του, μέσα σε μία έρημο που ο ίδιος δημιουργεί και πεισματικά υπερασπίζεται ως ορθολογικό κατόρθωμα. Καμώνεται τον προοδευμένο και τον αυτάρκη, τη στιγμή που οι ίδιοι άνθρωποι που τον μπουκώνουν ζαχαρωτά και σοκολάτες, του πουλάνε δίαιτες και θεραπείες για την παχυσαρκία της ψυχής.
Τα Χριστούγεννα έχουν σημασία επειδή ο Θεός και Κύριος του κόσμου έγινε άνθρωπος για να γίνουμε εμείς θεοί. Όλα τα άλλα είναι μάρκετινγκ, μπας και ξοδέψουμε κάτι παραπάνω, για μία συγκεκριμένη (πλην όμοια με όλες τις άλλες) περιστροφή του πλανήτη Γη γύρω από τον ήλιο, λίγο μετά από το χειμερινό ηλιοστάσιο του βορείου ημισφαιρίου.
Καλά Χριστούγεννα, με υγεία, αγάπη και κουράγιο στη ζωή.
*Κώστας Καρυωτάκης, Πρέβεζα