Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Ρωμαϊκή Ανατολή το 1 μ.Χ.

ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  Νέα Πολιτική 22-4-2015

Η Ρωμαϊκή αυτοκρατορία ήταν αχανής, και συνεπώς πολυπολιτισμική. Υπό την εξουσία του αυτοκράτορα βρισκόταν ένα μωσαϊκό λαών, γλωσσών και θρησκειών.  Παρά αυτήν την πολυμορφία, είναι δεκτή η διαίρεση της ρωμαϊκής οικουμένης σε Λατινική Δύση και Ελληνική Ανατολή.  Κάθε ένα επηρεάστηκε γλωσσικά και πολιτιστικά από τους Ρωμαίους και τους Έλληνες αντίστοιχα.  Πρέπει να σημειωθεί ότι η διαίρεση δεν είναι απόλυτη και ολοκληρωτική, καθώς αμφότεροι οι μεγάλοι πολιτισμοί της αυτοκρατορίας είχαν επηρεάσει το σύνολο της επικράτειας της.
Στη Δύση (δηλαδή στα εδάφη της Βρετανίας, της Ιβηρικής, της Γαλατίας και της Γερμανίας) πριν τη ρωμαϊκή κατάκτηση δεν είχε αναπτυχθεί κάποιος σημαντικός πολιτισμός.  Υπό τη Ρωμαϊκή Ειρήνη το πρόσωπο τους άλλαξε.  Επιβλήθηκε η τάξη, κτίστηκαν πόλεις και διαδόθηκε η λατινική γλώσσα.  Ο εκλατινισμός και οι αποικισμοί καθιέρωσαν μια νέα δημογραφική τάξη.

Στην Ανατολή αντίθετα από πολύ νωρίς είχαν αναδυθεί πολιτισμοί.  Ήταν το λίκνο αγροτικών κοινοτήτων οι οποίες σταδιακά συγκροτήθηκαν ως ενιαία κράτη και αυτοκρατορίες.  Εκεί οι Βαβυλώνιοι, οι Ασσύριοι, οι Αιγύπτιοι και οι Πέρσες ύψωσαν μνημεία, θέσπισαν νόμους και άφησαν ανεξίτηλο το στίγμα τους στους λαούς της περιοχής.  Συνεπώς οι περιοχές αυτές ήταν πιο ανεπτυγμένες και σύνθετες.
Φυσικά, στη Ρωμαϊκή Ανατολή (που περιελάμβανε τη χερσόνησο του Αίμου, τη Μικρά Ασία, τη Μέση Ανατολή και τμήματα του Καυκάσου και των Παρευξεινίων) είχε πολλούς αιώνες πριν ανατείλει το άστρο του πρώτου και θεμελιώδους ευρωπαϊκού πολιτισμού, των Ελλήνων.  Από νωρίς έδειξαν μια διάθεση εξόδου από τη μικρή τους πατρίδα.  Ναυτικός λαός, οι Έλληνες, πότε κατατρεγμένοι, πότε αναζητώντας καλύτερη τύχη, έμπαιναν στα πλοία τους και ανοίγονταν στο άγνωστο.  Απόμαχοι των Τρωικών μετανάστευσαν την Κύπρο, ενώ ο πρώτος αποικισμός οδήγησε χιλιάδες στα δυτικά μικρασιατικά παράλια, όπου ιδρύθηκαν ελληνικές πόλεις (Έφεσος, Μίλητος, Αλικαρνασσός κ.α.).  Στην αρχαϊκή εποχή ξεκίνησε ένας δεύτερος γύρος εξερευνήσεων και αποικισμών.  Τα Παρευξείνια πλημμύρισαν με πόλεις (Χερσόνησος, Τραπεζούς κ.α.), όπως και η Κάτω Ιταλία με τη Σικελία (Ακράγας, Ρήγιο κ.α.).  Άλλοι έφθασαν μέχρι την Αίγυπτο, τη Γαλατία και την Ιβηρική.  Ο ελληνικός κόσμος απλώθηκε σε όλη τη λεκάνη της Ανατολικής Μεσογείου.  Οι ιθαγενείς εξελληνίστηκαν και συγχωνεύθηκαν.  Οι περιοχές αυτές έγιναν Ελλάδα.  Εξωελλαδικά κέντρα όπως οι Συρακούσες έπαιξαν σημαντικό ρόλο σε ολόκληρη την αρχαία ιστορία.
Η μέγιστη επέκταση του Ελληνισμού έγινε με τις κατακτήσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου.  Εκείνος κατέλαβε χώρες που δεν είχε αγγίξει κανένας αποικισμός και ήταν ολότελα ξένες.  Οι κοιτίδες των μεγάλων ανατολικών πολιτισμών έπεσαν στα χέρια του πρώτου «δυτικού» πολιτισμού, με όλα τους τα πλούτη και την πολιτιστική κληρονομιά αιώνων.  Οι διεργασίες αλληλεπίδρασης ξεκίνησαν αμέσως.  Υπό το Μέγα Αλέξανδρο και τους διαδόχους του σφυρηλατήθηκε ένας νέος πολιτισμός, ελληνόγλωσσος, φέρων την αρχαιοελληνική κοσμοθέαση και αισθητική, αλλά με στοιχεία από τους κατακτημένους πληθυσμούς.  Ο πολιτισμός αυτός ονομάστηκε ελληνιστικός και έπαιξε τεράστιο ρόλο στην παγκόσμιο ιστορία.  Οι οικονομικές και πολιτικές αλλαγές υπήρξαν τεράστιες.  Η ελληνική γλώσσα μεταβάλλεται για να τη μαθαίνουν ευκολότερα οι ξένοι.
Η Ρωμαϊκή Ανατολή ήταν ένας χώρος ενοποιημένος πολιτικά και γλωσσικά, ανεπτυγμένος οικονομικά και κοσμοπολίτικος.  Χρειαζόταν μία μικρή ώθηση για να αναπτυχθεί κάτι μεγάλο.  Και όταν αυτό το κάτι γεννήθηκε το έτος 1 στη Βηθλεέμ, ολόκληρη η Ανατολή λαμπάδιασε.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ορθοδοξία, Καθολικισμός και Πόλεμος

ΙΕΡΟΣ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΟ ΜΕΣΑΙΩΝΑ
ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  Αντίβαρο 14-11-2017
Ο Ιησούς Χριστός έμεινε γνωστός μεταξύ άλλων για την ηπιότητα και πραότητα του.  Δίδασκε τους μαθητές του να απέχουν από τη βία, να μην εκδικούνται, να συγχωρούν, να μην ανταποδίδουν το κακό.  Είναι τα έργα της ειρήνης και της συμφιλίωσης που αρέσουν στο Θεό, και οι χριστιανοί οφείλουν να εργάζονται, τόσο στην προσωπική όσο και στη δημόσια ζωή, για την ομόνοια, την καλοσύνη και την ευσπλαχνία.  Όταν στη Γεσθημανή ο Πέτρος τραυμάτισε με το μαχαίρι του τον Μάλχο, έναν από το εβραϊκό πλήθος που είχε έρθει να συλλάβει το Χριστό, ο τελευταίος τον θεράπευσε και έλεγξε το μαθητή του «μάχαιραν έδωκας, μάχαιραν λάβης» (η φράση «όποιος σκοτώνει με ξίφος θα πεθάνει με ξίφος» επαναλαμβάνεται συχνά στην Παλαιά Διαθήκη).

Emile Durkheim: θρησκεία, ανομία, αυτοκτονία

ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  ΙΝΣΠΟΛ 17-9-2016 Προτού αναλυθεί το εάν η αποχριστιανοποίηση αποτελεί παράγοντα της κρίσης του δυτικού πολιτισμού, είναι σημαντικό να ερευνηθεί αν έχουν υπάρξει προειδοποιήσεις περί αυτού από διανοητές που έζησαν και στοχάστηκαν την περίοδο του εκείνη ξεκινούσε.  Η αξία των προειδοποιήσεων αυτών είναι ακόμη μεγαλύτερη, όταν εκφέρονται από ανθρώπους όχι οπαδούς της παλαιάς χριστιανικής τάξης πραγμάτων. Σχέσεις θρησκείας και κοινωνίας Ο Αιμίλιος Ντύρκεμ (Emile Durkheim, Γαλλία 1858-1917) συστηματοποίησε και ανέπτυξε την κοινωνιολογία και παράλληλα με τους περίπου συγχρόνους του Μαρξ και Βέμπερ την καθιέρωσε ως πλήρη επιστήμη.  Μεγάλο μέρος της δραστηριότητας και κοινωνιολογικής έρευνας του Ντύρκεμ προσανατολίστηκε στη μετάβαση από την προνεωτερικότητα τη νεωτερικότητα, και πως οι σύγχρονες κοινωνίες ανταποκρίνονται στην έκλειψη των ηθών και των δομών των παραδοσιακών προκατόχων τους.  Στα πλαίσια αυτά, η αποδυνάμωση της θρησκείας και η επίδραση της στην κοινωνική σταθερό…

Γαλλικές εκλογές: Φιγιόν, Λεπέν και στο βάθος... Βανδέα

ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  Νέα Πολιτική 30-11-2016

Δεν θα μπορούσαμε να ζούμε σε πιο ενδιαφέροντες καιρούς.  Για όσους ασχολούνται με την πολιτική επιστήμη, το 2016 είναι ένας θησαυρός ανατροπών, συνταρακτικών γεγονότων και ραγδαίων ανακατατάξεων.  Μετά την επικράτηση του Francois Fillon στις εσωκομματικές εκλογές της γαλλικής κεντροδεξιάς, πλέον είναι επίσημο [1].  Την προεδρία της Γαλλίας, της πατρίδας του Διαφωτισμού, της ριζοσπαστικότητας και της εκκοσμίκευσης, διεκδικεί αφ’ ενός μία ακροδεξιά εθνικίστρια και αφ’ ετέρου ένας ρωμαιοκαθολικός δεξιός υπερσυντηρητικός από την ευρύτερη περιφέρεια της… Βανδέας.  Ξαφνικά η Le Pen απειλείται από τα δεξιά, με τις λοιπές πολιτικές δυνάμεις της Γαλλίας να κοιτούν αμήχανα, προσπαθώντας να δουν ποιος υποψήφιος θα είναι το «μη χείρον».